piątek, 10 maja 2013

Uśrednianie ceny zakupu

Strategia uśredniania ceny zakupu umożliwia zmniejszenie ryzyka związanego z zakupem aktywów finansowych. Wielu zadaje sobie często pytanie, czy to właściwy moment na zakup. Pojawiają się emocje, wzrasta ciśnienie i pojawia się adrenalina. Gdy się uda trafić w odpowiedni moment, to można sporo zyskać. Jednak w przypadku złego wyboru dochodzi do strat, z którymi inwestor nie może się najczęściej pogodzić.

analiza ceny zakupu
http://www.freedigitalphotos.net

Metodą poradzenia sobie z nadmierną ekspozycją na ryzyko (ryzyko związane z emocjami) jest tzw. uśrednianie ceny zakupu. Polega na tym, że na przestrzeni określonego odcinka czasu dokonuje się regularnych zakupów, w ustalonych odstępach czasu. Za tę samą kwotę kupuje się różną ilość tytułów uczestnictwa, gdyż raz są one droższe, innym razem tańsze.



Stąd też chwilowe spadki nie martwią inwestora, gdyż może on nabywać tytułu uczestnictwa taniej, kupując ich więcej za tę samą kwotę.

Inwestycje czynione w ten sposób winny odbywać się regularnie (co miesiąc, kwartał lub rok). Dzięki takiemu podejściu odchodzi na bok kwestia wyczuwania rynku. Z automatu nabywamy tytuły jednostek w określonym terminie.

Warto jednak pamiętać, że metoda uśredniania ceny zakupu nie eliminuje ryzyka poniesienia straty. W przypadku ciągłych spadków w całym okresie inwestycyjnym, który wyznaczył sobie inwestor, w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa inwestor poniesie stratę.

Przyjmuje się, że metoda uśredniania ceny nie powinna być stosowana do tzw. walorów śmieciowych. Nabywając walory spółki śmieciowej ponosimy wielkie ryzyko. Uśrednianie ceny zakupu w takim wypadku nie sprawdzi się, gdyż ostre spadki notowań danej spółki śmieciowej zwykle kończą jej działalność. Bardzo często metodą uśredniania ceny wykorzystuje się w przypadku funduszy inwestycyjnych. Na rynku istnieje bardzo wiele programów oszczędnościowo - inwestycyjnych, które wiążą się z tzw. regularnym oszczędzaniem i akumulowaniem kapitału, które opierają się o mechanizm uśredniania ceny zakupu.

Wielu jednak specjalistów uważa, że przewaga strategii uśredniania ceny zakupu nad jednorazowym zakupem nie jest do końca prawdziwa. Zwykle sprawdza się jedynie w przypadku głębokich korekt na rynku lub bessy.

Co ty sądzisz na ten temat?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz